Sider

onsdag 9. februar 2011

Xcaret

På fredag var hele skolen på Xcaret! Det er som jeg har sagt tidligere en stor fin kultur park.
Det ligger ca. 30-45 min utenfor Playa del Carmen. Parken var utrolig stor og ikke veldig lett å orientere seg i. Hanne og jeg ville prøve å få med oss det meste, og løp rundt og så på det meste parken hadde å tilby. Det var også mange forskjellige aktiviteter man kunne være med på der som: Dykke, snorkle, bade med; delfin, hai, rokker osv, men dette fikk vi ikke tid til. Vi har jo svømt med hai og rokker tidligere i Belize, så det var ikke like spennende og interessant å gjøre det med de i fangenskap. 

Delfiner er jeg faktisk også litt usikker på om jeg vil bade med. Etter å sett The Cove, en dokumentarfilm om dreping av delfiner som foregår i Japan. Det blir drept ca. 23 000 delfiner der hvert år. De lokker delfinene inn i en gjemt bukt hvor de dreper dem med spyd og kniver ut fra små fiskebåter. De som ikke blir drept blir skilt fra barna sine, moren sin osv og solgt til dyrehager/parker og akvariumer rundt om i  verden. Denne dokumentaren gjorde et veldig sterkt inntrykk på meg og jeg anbefaler alle å se den. Den er utrolig sterk. Du kan lese mer om The Cove her og her 


Her er traileren til dokumentarfilmen



Når jeg så andre som badet med delfiner i parken Xcaret klarte jeg ikke å dele gleden dems. Jeg ble faktisk veldig trist og lei meg. Som de også sier i dokumentarfilmen ser det alltid ut som om delfinene smiler. Men det er bare sånn dem er skapt. Det vil ikke si at de smiler, er glade og har det bra. Når jeg så på delfinene prøvde jeg å se dem i øynene og se etter glede eller sorg. Jeg vet ikke, den dokumentaren har påvirket meg så mye at jeg kan ikke forstå at de kan ha det bra i fangenskap. De er jo ment for å være i det fri og ikke tjene mennesker og være til underholdning og gjøre triks... Dette ble kanskje litt dypt, men dette temaet plager meg! Får frem masse følelser i meg... hmmmm.


Over til noe hyggelig. Her er noen bilder av hva vi opplevde! :) Det ble en del bilder så har satt noen sammen i kollasj.









Til venstre: Man kunne gå/svømme og snorkle i en "underjordisk elv" Dette så veldig spennende og morsomt ut, men fikk desverre aldri tid til dette.

Bilde til høyre: Sånn så askebegerene og søplekassene ut rundt om i parken! Ganske fint! :) Den øverste delen er askebeger hvor de har laget sommerfugl av sanden. Det var forskjellige figurer til hvor du var hen i parken. Her var vi i en sommerfuglfarm. Nederste delen er søplekassen.



Spidermonkeys!! :) Elsker apekatter! :)



Dette er en Mexicansk kirkegård. Den var veldig spesiell, fin og interessant. Fra gamle dager var de facinerte av døden og de har en stor tradisjon, Mexicos All Saints Day, eller Day of the Dead. De feirer da de døde og holder dem "levende".
Denne kirkegården var veldig spesiell ved at alle gravene var veldig personlige. På bildet til høyre har familien pyntet heele graven med øl korker siden han var så glad i øl! :) En annen grav var laget som en bil. På bildet til venstre er graven en seng.. Jeg synes dette var en veldig fin tradisjon og jeg liker tankene dems om døden og hvordan de holder "de døde i livet".

Selve kirkegården er bygget opp på en spesiell måte. Den er laget som en kalender ved at den er formet som en type pyramde med 7 steg. Hvert av stegene representerer dagene i uken. De 365 gravene representerer dagene i året. Og ved hovedinngangen er det 52 trappetrinn for ukene i året. Strukturen blir kalt "The bridge to paradise".

Etter å ha sett på mye av det parken har å tilby så vi på ett 2 timers fantastisk show om Mexicos historie. Den første delen handlet om fra maya tiden, til spanjolene kom, og etter. I den andre delen fikk vi se drakter, se danser og høre musikk fra de forskjellige delene av Mexico! Kjempe flott, rørende og vakkert show! :)

Helt i begynnelsen fikk vi alle utdelt lys som vi tente i starten av showet. Det var helt mørkt og alt man kunne se var alle disse lysene som tilskuerne holdt. Så hørte man en jente som sang og det ble en helt utrolig stemning. Hårene reiste seg på armene våre! Fantastisk! Anbefales!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar