Sider

mandag 30. mai 2011

Cuba libre!

Da har vi vært i Cuba i 10 dager. Hvor skal jeg starte… Som jeg har nevnt tidligere så er nok Cuba ett elsk eller hat sted. Personlig elsker jeg det. Har kun vært i Havana og Varadero men kunne godt tenke meg å se mer av dette landet. Havana og Varadero er veldig forskjellig fra hverandre. Havanna er gammelt, slitt, skittent, masete og underutviklet. På grunn av dette er det nok at mange ikke liker Cuba. Men ser man forbi dette ser man historie, glade mennesker, musikk fra hvert gatehjørne, dansing i sidegatene, gamle veteran biler og vakre mennesker.

Vi dro til Cuba uten å ha et sted å bo. Når vi landet i Havana forhørte vi oss med en dame som solgte bøker og turer i Cuba og hun kjente en familie som hun anbefalte oss. Vi kastet oss i en taxi og var klare for dette spennende landet Cuba! Da vi kom fram til stedet vi skulle bo viste det seg å være en leilighet høyt opp i en blokk. Vi var sykt støle etter wakeboardingen i Veracruz og sukket tungt når vi så alle de bratte trappene vi måtte dra de tunge koffertene opp. Ved inngangsdøren var det en spinkel gammel mann og han tok en koffert over skulderen og den andre løftet han med hånden og løp opp alle trappene. Utrolig. Vi takket han pent før vi gikk inn i leiligheten og møtte “damen i huset”.  Vi fant fort ut at hun ikke snakket et ord engelsk, så med min dårlige spansk og kroppsspråk klarte vi å gjøre hverandre forstått. Hun viste oss rundt i den bitte lille leiligheten og forklarte oss hvor ting var og hvordan ting fungerte før vi fikk vårt eget sett med nøkler. Leiligheten var pent innredet, vi fikk ett rom med to senger et lite kjøleskap, vifte, aircondition, vårt eget bad med do og dusj, mer enn hva jeg i hvert fall hadde forventet!  Dette kostet 30 CUC per natt ca. 195kr for oss begge. 

Vi var sultene så vi gikk ut for å finne et sted å spise. Vi har hørt mye rykter om at maten ikke er noe god på Cuba så vi var spente på hva som ville vente oss. Etter vi hadde gått i kanskje 5 min fra hjemmet vårt kom det en cubansk kar bort til oss og begynte å prate.  Han var hyggelig og sa han ville vise oss rundt i Havana. Vi ble skeptiske og fortalte at vi var på utkikk etter et sted å spise. Han visste selvfølgelig om et perfekt sted og tok oss med inn i Havanas gater. Vi ble kjempe nervøse når han tok oss opp til en leilighet og ringte på døren. En søt dame åpnet døren og bak døren var det pent dekket flere bord og det viste seg å være en “restaurant” i denne leiligheten. Vi bestilte det damen anbefalte som viste seg å være helt fantastisk, nydelig stekt fisk, reker og hummer! Ved siden av fikk vi salat, ris og bønner. Det smakte helt fantastisk! Vi smilte fra øre til øre og nøt maten som var over alle våre forventninger om maten i Cuba.
Etter maten viste Alexis (cubaneren) oss litt rundt før han tok oss med til Guantanamera  bar, hvor vi tok vår første cubanske mojito. Ikke som norsk mojito, her sparer de ikke på romen for å si det sånn. Vi  var slitene og kjente det litt etter ett glass så vi prøvde oss på det lokale ølet, Buceanero. Veldig godt! J Et gammelt live band begynte å spille cubansk musikk med rytmiske instrumenter, kraftige stemmer og store smil om munnen. Dette er Cuba!  På vei hjem til leiligheten hørte vi musikk og sang som strømmet ut fra en sidegate og når vi løp bort for å se var det en gjeng med gutter og jenter som danset til lyden av trommer og trompeter. Et fantastisk show!



Dag nummer 2 i Havana bestemte vi oss for å være skikkelig turister og hoppet på en turist buss hvor vi satte oss godt til rette, klare for å se byen med kameraet godt plassert i hendene. Det var en fin tur og vi fikk sett store deler av byen. Den beste måten å se byen på er selvføllgelig til fots, men vi fikk nå sett steder som var for langt å gå til og andre steder vi sikkert ikke hadde tenkt på å se.




Dag nr 3 dro vi til Varadero. Damen i huset hadde bestilt en bil for oss som skulle kjøre oss til Varadero. Det skulle være en komfort bil som skulle kjøre oss disse 2 timene til cubas mest kjente strand. Det var en gammel, spinkel, liten sjåfør som møtte oss og en enda spinklere og falleferdig bil. Da jeg satte meg inn sank jeg ned i setet og spratt omtrent opp igjen av fjærene i denne “komfort” bilen! Haha, jeg kan ikke annet enn å le og smile over dette. Det skulle også vise seg at turen fra Havana til Varadero skulle bli litt av en opplevelse. Som sagt så var så var denne utrolig hyggelige og søte sjåføren gammel og bilen var klar for dynga. Han var utrolig usikker på veien og jeg trodde opp til flere ganger at jeg skulle dø da han skjente på vei ut av bilveien hver gang det var noen som forbikjørte oss eller det kom en bil imot. Han var utrolig vinglete og var veldig opptatt av å prate og fortelle og se andre steder enn på veien også når han fikk skranglekassa opp i 100 km i timen. 

På veien gjorde vi et par stopp. Vi stoppet første gang for å kjøpe bananer av noen gutter som solgte det langs veien. Vi kjøpte en klase med de minste bananene jeg noen gang har sett. De var utrolige gode og mye søtere enn store bananer. Det andre stoppet var ved et utkikkspunkt. Vi så utover vakker natur og en bro som viste seg å være Cubas høyeste bro! Hele 112 meter! Hehe, da har vi sett det og! Det var deilig å strekke litt på beina og puste litt før vi skulle sette oss inn i bilen igjen. Da vi begynte å kjøre igjen sa sjåføren i en spøk at om vi ville ta selvmord, så kunne vi hoppe fra den broen. Da tenkte jeg for meg selv at om man vil ta selvmord kan man bare sette seg i denne bilen med deg som sjåfør…  hehe, litt slemt kanskje, men gud å redde vi var!  Da vi endelig ankom hotellet i Varadero var vi overlykkelige for å ha overlevd og klare for å nyte de neste dagene på stranden.



I Varadero bodde vi på et fire stjerners all inclusive hotell. Hotellet lå rett på stranden med det mest turkis fargete vannet du kan tenke deg! Perfekt for Carina som ikke kunne vært mer glad for å forlate slitene Havana. Som det meste annet her i Cuba så har ting en litt annen standard her enn ellers andre steder i verden, så et fire stjernes hotell her er ikke like flott som f. eks i Mexico. Hotellet er fra 1950 og er preget av det, men jeg synes det er sjarmerende. Vi kunne sikkert klart oss uten lekkasjen fra airconditionen som danner en dam over døren inn til badet, og som gir oss en våt overraskelse når vi skal inn på badet.
Jeg startet å bli syk i Veracruz, Mexico med feber, sår hals og hoste og følte at jeg bare hadde blitt verre etter at vi ankom Cuba. Siden hotellet hadde lege bestemte jeg meg for å prate med han og kanskje få noe hjelp for dette. Dette angret jeg senere bittert på når jeg gikk ut fra legekontoret etter å ha fått sprøyte i rumpa og en regning på 1400 kr!  Det positive er at jeg ble bedre! Hehe. Carina har blitt allergisk mot mygg og stikkene hennes er som store vulkaner på kroppen hennes! Stakkars… 

Dagen etter stod vi opp tidlig for å nyte stranden. Havet her er helt fantastisk. Aldri har vi sett noe klarere vann. Det er nesten så man ikke tror det når man står med vann til livet og man kan se føttene sine klart i den hvite sandbunnen. Mens vi lå å stekte oss i vannkanten til det karibiske hav kom det en mann å spurte om vi var interesserte i ridetur senere på dagen. Carina og jeg så på hverandre og begynte å le. Vi tenkte begge det samme, selvfølgelig skal vi på ridetur! Jeg kan fortsatt ikke forstå hva som har skjedd med meg, jeg som er livredd hester og egentlig ikke liker dem i det heletatt, setter meg nå på hesteryggen frivillig! Rideturen viste seg dessverre å være en stor skuffelse. Hestene visste akkurat hvor de skulle gå hen og nektet å høre på hvor vi ville styre dem. De gikk inn i busker og kratt og presset seg forbi hverandre og store stener. Guiden rei bak og pisket hestene til å løpe og hesten til Carina og min sloss om å være foran. Til slutt sa jeg ifra at jeg ikke ville mer og vi avbrøt turen med såre rumper og skrubbsår på bena.





Senere på kvelden satte vi oss ute på hotelterrassen hvor det ble holdt show. Under showet begynte de å dra opp publikum og til Carinas store fornøyelse ble jeg en av de heldige utvalgte. Nordiske, stive meg måtte danse å vrikke foran hele hotellet etter hvordan showdamen gjorde det. Dette syntes Carina var veldig morsomt og lo fornøyd mens hun knipset bilder av meg! Etter noen mojitos og cuba libre i hotellbaren satte vi oss i en gammel amerikaner og dro inn til downtown for å teste utelivet. Her danset og lo vi med de lokale cubanerne som de eneste blonde personene i lokalet.



Etter 4 deilige dager i Varadero satte vi kursen mot Havanna igjen! Vi valgte å bo hos en annen familie enn den vi hadde sist og endte opp hos ett søtt par, Isabel og Jorge, i et lite hus fra 1910 i gamle Havana. Jorge stod og ventet på oss da kom med bussen og tok oss med til dette sjarmerende hjemmet. Samme dagen tok søte Isabel sammen med sin 17 år gamle sønn, oss med på en rundtur i Havana. Hun viste oss rundt og fortalte om hva ting var og historien rundt det. Jeg var overlykkelig over å få en lokal guide og endelig få se og oppleve alle de stedene og tingene jeg har drømt om. Jeg fikk endelig se “damen i Havana” med den store sigaren og blomsten i håret som jeg hadde lett så lenge etter! Lykkelige knipset Carina og jeg bilder sammen med henne før vi tittet oss rundt i La Bodeguita del Medio hvor veggene er overskriblet med navn til alle besøkende og andre kjente personer. Senere tok vi turen til El Floridita, baren som Hemmingway er så kjent for. Her satte vi oss ned og spanderte daiquiries på Isabell og sønnen, mens vi lyttet til cubansk musikk fra et live band som satte prikken over i-en til denne flotte cubanske opplevelsen.




Når vi først var i Havana kunne vi ikke gå glipp av Casa de la musica, nattklubben som alle pratet om. Vi satte oss i en av de 3000 sykkeltaxiene som er i Havana og dro til klubben. Da vi kom inn ble vi ført til ett bor hvor vi ble servert drikke og fikk se ett flott show med dans, sang, sjonglering osv. Etter showet ble klubben fylt med latinsk musikk og cubanerne fylte dansegulvet og imponerte med dansekunnskapene sine. Carina og jeg satt pent igjen ved boret vårt og turte ikke å bevege de stive kroppene våre ut på dansegulvet. Etter ett par øl og noen drinker klarte tilslutt to sjarmerende cubanere å lure oss med på dansegulvet, og lærte oss tålmodig stegene i salsa og slang oss rundt på dansegulvet. En utrolig morsom og vellykket kveld!

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker det! (og deg) Foles nesten ut som jeg hadde en fot i cuba, foer jeg innsaa at den (desverre) er paa norsk jord! Hoeres ut som dere har det fantastisk og jeg er mer enn sikker paa at dere har det!! Wish I was there with you!! Nyt det :D Nuss til dere begge

    SvarSlett
  2. Dere har virkelig fått bra utbytte av de dagene dere har tilbragt på Cuba. Fine bilder. Det ville satt en ekstra spiss på oppholdet hvis dere hadde tok dere en tur ut på landet. F.eks til min favorittby på Cuba Camagüey eller Cienfuegos. De er ikke fullt så vant med turistene der og får vist seg fra en litt annen side. (Og forsiktig med de sjarmerende cubanerne ;-))

    SvarSlett